„Jen rozumná a poctivá tvorba nás dovede k řešení obecnější platnosti, než je naše uspokojení“ Karel Hubáček
Horský hotel a televizní vysílač na Ještědu architekta Karla Hubáčka, Otakara Binara a statika Zdeňka Patrmana jsme vždy chápali především jako technologické dílo, jako svébytný vynález doby, kdy pohledy směřovaly vzhůru ke hvězdám k objevování vesmíru, doby, kdy se věřilo, že svět lze plně uchopit pomocí vytříbené a lidmi vytvořené techniky. Stavba byla od počátku nositelem pokrokových technologií, ale zároveň zhmotňovala ideál harmonického souznění funkční geometrie a rostlé přírody. Dnes, po téměř padesáti letech se znovu obracíme k vývoji nových technologií. Obnovuje se zájem o průzkum vesmíru, Měsíce, Marsu... a po více jak padesáti letech se znovu obracíme také k Ještědu.
Architektonická studie představuje komplexní názor na celkovou obnovu hotelu a televizního vysílače. Spojuje myšlenku rekonstrukce podle původní dokumentace a využití vybraných prostor pro doplnění služeb a zefektivnění provozu. Prostorové a dispoziční řešení je navrženo tak, aby došlo k plné rehabilitaci objektu. Avšak stavba není muzeem, ani památníkem moderní architektury a nemá jím ani v budoucnu být. Je to národní kulturní památka, která od založení plní svoji funkci vysílače, hotelu a turistického cíle, snad až novodobého poutního místa. Autentická funkčnost patří k přednostem stavby.
Veškerá patina, působení času a materiálová degradace je v případě technologického objektu degradací oslabující celkovou myšlenku stavby jako takové. Technicistní objekt musí být exaktní a bezchybný, jako kdyby právě opustil výrobní linku. Analogie s repasí historického automobilu je na místě. Rozebrat – Obnovit – Složit. Přizpůsobení současným potřebám funkčního programu si žádá některé úpravy původní podoby. Bylo třeba přesně specifikovat, co tvoří Ještěd Ještědem, co je podstatou stavby, a to s největší mírou zachovat. Zároveň ale určit místa, kde je možné realizovat úpravy tak, aby stavba mohla obstojně pokračovat ve fungování vysílače a hotelu. Jednotlivé stavební úpravy od původní podoby jsou navrženy přesným až „chirurgickým“ způsobem vždy ve vazbě na konkrétní dispozičně stavební kontext určitého místa. Nově přidané má jednotou a jednoduchou abstraktní úpravu, tak aby bylo dobře rozlišitelné od návrhu původních autorů. Kontrast je kromě použité formy dosažen i současným technologickým materiálovým zpracováním jednotlivých nových komponentů.
1. místo ve vyzvané architektonické soutěži 2017. Studie 2019.
Jiří Krejčík, Michal Krejčík, Tereza Novosadová, Katuše Krejčíková
Odborná spolupráce: SIAL - Ing. Karel Novotný, Ing. Josef Franc, dále: Jan Schwarzer, MINET ELEKTRO, OPTIMAL Engineering, ARDA, Jana Košťálová, TRIPLEX CZ, FENIX Trading, Jan Trafina, Hotel Ještěd, ČRA, ArtLite Studio, AGC Flat Glass Czech, Elektroporcelán Louny
Odborné konzultace: Akad. arch. Otakar Binar, prof. Ing. arch. Miroslav Masák, prof. Ing. arch. Akad. arch. Jiří Suchomel, prof. RNDr. Pavla Rovnaníková, CSc., prof. Ing. arch. Petr Vorlík, Ph.D., Ing. arch. Miloš Solař, Ph.D., Mgr. Karel Ksandr