Homage venkovskému baroku

  • Cestou a cílem obnovy současného „holého“ torza bývalé fary se stala idea jedné výsledné souvislé struktury, která zahrnuje téměř veškerou dostupnou poškozenou substanci stavby a zároveň umožňuje přidání řady současných moderních prvků. Stavba a stavební interiér jsou koncipovány jako koláž. Tam, kde je to technicky i formálně možné přiznáváme historii, která se v domu projevuje například škálou profilace dveřních obložení (od barokních až po klasicistní), prolínáním vrstev výmaleb nebo v podlahových površích. Přestavba bude zahrnovat téměř až restaurátorskou obnovu, která by měla respektovat historickou strukturu v různých stavech její patiny. Zajímavým prostorem, jak vizuálně, tak vzájemným prosakování historických vrstev, je místnost budoucího salónu. Tento prostor, „galerie“, nese výrazné výtvarné působení prostoru a času.

    Nově navržená dispozice vychází z dispozice původní, kterou upravuje. Hlavní vnitřní nosná stěna v podélném směru rozděluje interiér na velkorysé prostory salonu, pracovny, velké jídelny, dětského a hostovského pokoje, které mají výhled na kostel a ložnici, stejně jako kuchyň s menší jídelnou, které jsou umístěny směrem do zahrady. Sklepní prostory slouží jako technická místnost a sklad potravin. Volný půdní prostor má funkci přirozeného tepelného štítu. 

    Zahrada tvoří přechod od obytné části do volné krajiny. Její koncepce je navržena v neformálním venkovském stylu s centrálním volným prostorem. V zahradě se nachází objekt nové stodoly. To, co zůstalo z původní stodoly (tj. obvodové stěny s různou mírou degradace), bylo staticky zajištěno, stabilizováno a opraveno. Původní torza kamenných stěn byla doplněna cihelnou nástavbou a zakončena betonovou korunní římsou v jednotné výšce. Pochozí povrch je navržen z jemného litého betonu v kombinaci s kamenivem. Hlavním motivem nové stodoly je překryv kovovou pergolou. Pod ní se nachází místo odpočinku, zahradních oslav a prostor pro uložení nářadí a zahradní techniky.

     

    Jiří Krejčík, Michal Krejčík, Tereza Novosadová

    Studie 2022.

  • SMIDARY_VIZUALIZACE_01_RGB
  • 05_HISTORICKÉ FOTO_RGB
  • 06_HISTORICKÉ FOTO_RGB
  • 01_RGB
  • 02_RGB
  • 03_RGB
  • 04_RGB
  • SMIDARY_VIZUALIZACE_02_RGB
  • SMIDARY_VIZUALIZACE_03_RGB
  • SMIDARY_VIZUALIZACE_04_RGB
  • SMIDARY_VIZUALIZACE_05_RGB
  • _01PP-02_RGB
  • _1NP-02_RGB
  • _2NP-02_RGB
  • _3NP-02_RGB
  • _POHLED 1_RGB
  • _POHLED 2_RGB
  • _POHLED 3_RGB
  • _POHLED 4_RGB
  • _ŘEZ A_RGB
  • _ŘEZ B_RGB
  • 07_SKICA ZAHRADY_RGB
  • _SITUACE_RGB
  • SMIDARY_VIZUALIZACE_05_2_RGB
  • SMIDARY_VIZUALIZACE_06_2_RGB
  • SMIDARY_VIZUALIZACE_07_RGB
  • SMIDARY_VIZUALIZACE_08_RGB
  • SMIDARY_VIZUALIZACE_09_RGB
  • SMIDARY_VIZUALIZACE_10_b_RGB
  • STODOLA-02_RGB
  • _STODOLA POHLED 3-03_RGB
  • _STODOLA POHLED 2-04_RGB